CHRONISCHE GINGIVOSTOMATITIS BIJ DE KAT

Chronische gingivistomatitis, ook soms plasmacellulaire stomatitis genoemd, is een zeer pijnlijk aandoening die frequent voorkomt bij de kat.

Bacteria, virussen (kattenaids,leucose, calicivirus, herpes) en abnormale afweerreacties worden als mogelijke oorzaken beschouwd. We zien de aandoening bij alle rassen en bij alle leeftijden ( 4maanden-17 jaar). Typisch zijn de bloedrode, gezwollen slijmvliezen achter in de keel en langsheen de tanden. Soms ziet men ook letsels op de tong en zijn de keellymfeklieren opgezet.

De best werkende behandeling bestaat nog steeds uit het verwijderen van alle kiezen (eventueel ook snijtanden en haaktanden als deze gevorderde periodontitis of resorptieletsels hebben).Het doel hiervan is, alle tandoppervlakken waarop plak kan verzamelen, weg te halen. Dit gebeurt in combinatie met een langdurige antibioticabehandeling (weken-maanden) en ontstekingsremmers (geen cortisone!). Ook hier is een volledige radiografische controle van alle tanden cruciaal. Voor een goed resultaat moeten alle tanden en eventuele wortelresten volledig verwijderd worden. Achtergebleven wortelresten kunnen het ontstekingsproces immers in gang houden.

Bij deze katten doen we steeds een bloedonderzoek vooraleer met de ingreep te starten. Dit om onderliggende aandoeningen (nierproblemen, kattenaids en leucose…) vroegtijdig op te sporen. Leidt uw kat ook aan één van deze aandoeningen, dan betekent dit niet dat we haar niet kunnen helpen. Het is evenwel nuttig om dit van bij de start te weten, zodat we de behandeling kunnen aanpassen.

Soms is het verwijderen van de tanden niet voldoende om de aandoening succesvol te behandelen. Dan moet bijkomende medicatie worden toegediend.

Ernstig onstoken slijmvliezen achteraan in de mond. BARTHIER 1 Ernstig onstoken slijmvliezen achteraan in de mond.

CACHAR 1    CACHAR 3                                                                              De letsels zijn heel pijnlijk, gaan dikwijls gepaard met speekselen en een onverzorgde vacht.

CACHAR 6    Soms zijn er ulceratieve letsels op de tong.

MOZES 9 1MND NA EXTR    MOZES 10 1MND NA EXTR                                                                              Eén maand na verwijdering van alle kiezen.