ORTHODONTIE

De normale occlusie van bij de hond:

- De onderste snijtanden sluiten aan bij het achterste deel van de bovenste snijtanden.

- De onderste haaktand bevindt zich net in het midden tussen de bovenste haaktand en de bovenste meest naar buiten gelegen snijtand.

- De kiezen van onder en bovenkaak moeten in elkaar passen zoals de vingers van de handen.

NO OCCL 1     NO OCCL 2

Voor bepaalde rassen ( o.a. bulldoggen) worden afwijkingen op deze occlusie ook als normaal aanvaard.

Wanneer wordt een malocclusie als overerfbaar beschouwd?                                                                                                                                                   - Als er een duidelijk lengteverschil is tussen de onderkaak en de bovenkaak zonder aanwijsbare oorzaak zoals bv. een trauma.                           - Afwijkingen in 1 of meerdere tandposities met normale kaakverhouding, maar waar de afwijking gekend is voor het ras of voor een specifieke familielijn.

Overerfbare malocclusies worden door mij niet behandeld tenzij ze pijn, ongemak of functieverlies veroorzaken.

FEYS LUNA LANCETEETH START BEH 4     FEYS LUNA LANCE TEETH ORTHO1 9     FEYS LUNA- LANCETOOTH EIND BEH 3

Correctie van de stand van de linkerboven hoektand bij een Sheltie.

Interceptieve orthodontie:

Is de onderkaak van een dier duidelijk korter dan de bovenkaak op de leeftijd van 8-12 weken, dan kan men ingrijpen door de onderste melkhaaktanden en snijtanden te verwijderen onder algemene verdoving. Deze melktanden prikken in het verhemelte en veroorzaken pijn. Ze remmen ook de verdere groei van de onderkaak. Door deze melktanden te verwijderen verdwijnt het ongemak en kan de onderkaak haar genetisch potentieel uitgroeien (af en toe met volledige correctie van het volwassen gebit).

DAVID 1     DAVID 2      david_beter_door_nina_natuurlijk.jpg

Persisterende melktanden:

Dit zijn melktanden die blijven staan wanneer de volwassen tanden reeds doorbreken. Dit kan aanleiding geven tot een verkeerde occlusie. Daarnaast vormen ze ook een risico voor periodontitis omdat haar en vuil komt vast te zitten tussen de blijvende tand en de melktand. Persisterende melktanden worden best zo snel mogelijk verwijderd.

PERSIST MT 3      jjd.jpg