TANDRESORPTIE BIJ DE KAT

Tandresorptie is één van de meest voorkomende aandoeningen bij de kat (25-75% van de katten). Hoe ouder de kat, hoe meer kans er bestaat dat ze dergelijke letsels heeft.

Bij tandresorptie gaan cellen uit de omgeving van de tand, de tand aantasten waardoor er gaatjes ontstaan. De letsels ontwikkelen zich eerst ter hoogte van de tandwortel en zetten zich van daar door richting tandkroon. Op een bepaald ogenblik bereikt het proces het kroonoppervlak en wordt een letsel zichtbaar voor het oog. Meestal ziet men ze ter hoogte van de tandhals, soms bedekt door tandsteen of rood, ontstoken tandvlees. Op dat ogenblik worden de letsels ook pijnlijk en kan de kroon ook afbreken.

forl 4   FORL RX

Op het moment dat we de letsels zien, is het proces dus meestal al vergevorderd. Maar dit kan je pas duidelijk zien met radiografie. Vandaar dat radiografie zeker voor de tandheelkunde bij de kat onontbeerlijk is.

BILLIAU 2   BILLIAU 3 De kronen van de haaktanden zien er vrij normaal uit maar op radiografie zien we dat de wortel bijna volledig vervangen is door beenweefsel.

Tot op heden kent men de precieze oorzaak van de aandoening niet. De beste behandeling is dan ook het verwijderen van de betrokken tanden. Dit kan een echte uitdaging zijn omdat deze tanden zeer broos zijn en dus makkelijk breken. Ook omdat de wortels soms zeer sterk met het kaakbeen vergroeid zijn. Toch is het heel belangrijk om eventuele afgebroken wortels of wortelresten te verwijderen, omdat ze ontsteking en fistels kunnen veroorzaken.

GOEMAN 1   bijsnijding Fistel als gevolg van een wortelfragment in de onderkaak.