PERIODONTITIS

Periodontitis is de meest voorkomende en tegelijkertijd de makkelijkst te voorkomen aandoening ter wereld. Meer dan 85% van de honden en katten ouder dan 3 jaar lijdt aan periodontitis in een bepaalde graad waarvoor een behandeling noodzakelijk is.

Periodontitis is een ontstekingsproces dat plaats vindt in de ondersteunende weefsels van de tand of het periodontium: o.a. het tandvlees en de tandkas.

De oorzaak van dit ontstekingsproces is tandplak. Tandplak is een dunne onzichtbare laag die bestaat uit onderdelen van het speeksel en bacteriën. Deze laag vormt zich al binnen de 2 uur na het poetsen of na een professionele tandreiniging. In de beginfase bevindt de plak zich op de kroon van de tand. Ze irriteert het tandvlees waardoor het eerste stadium van de ziekte ontstaat: tandvleesontsteking of gingivitis. Gingivitis kan men herkennen aan een rode tandvleesrand die gemakkelijk bloedt. Gingivitis is volledig omkeerbaar: wanneer men poetst met een zachte tandenborstel en men verwijdert de tandplak, dan is volledig herstel mogelijk. Als men niets doet kan de ziekte verder evolueren tot echte periodontitis.

PERIODONTITIS STAGE 1

Tandvleesontsteking of gingivitis

De tandplak verspreidt zich nu ook onder het tandvlees. Een meer agressief soort bacteriën voelt zich hier goed thuis. Het ontstekingsproces neemt toe en gaat gepaard met verlies van beenweefsel (tandkas). Als dit verlies meer dan 50% bedraagt, komt de tand los te staan en gaat hij uiteindelijk verloren. Verder zien we in dit stadium ook dikwijls terugtrekkend tandvlees en blootliggende wortels, spontaan bloedend tandvlees, een slechte adem…. De volledige uitgebreidheid van de ziekte kan men pas beoordelen onder volledige verdoving en na radiografie. Periodontitis is onomkeerbaar. Men kan wel proberen het proces tot stilstand te brengen door middel van een professionele tandreiniging, gevolgd door dagelijks poetsen.

VAN SPRANGE 1                        VAN SPRANGE 3 Periodontitis met uitgebreid botverlies

De gevolgen van periodontitis kunnen zeer groot zijn:

- oronasale fistels : opening tussen de mond en de neus

ORONASALE FIST 2

- kaakbreuk

rx kaakbreuk

- ontsteking van de neus met neusvloei en niezen.

DESODT 3                   VANSEVEREN 2

- algemeen ziek zijn.

Tandsteen is tandplak die verkalkt is door de mineralen in het speeksel. Het is de harde bruine laag die we soms op de tanden zien. Tandsteen kan enkel verwijderd worden onder algemene verdoving.

masson ellysée perio 2 voor en na 3                masson ellysée perio 2 voor en na 7

masson ellysée perio 2 voor en na 4                 masson ellysée perio 2 voor en na 8

Preventie is mogelijk door dagelijks te poetsen met een zachte tandenborstel en een tandpasta voor dieren. Daarnaast kunnen ook speciale kauwbeentjes en bepaalde voedingen (let op het VOHC-label) helpen.

VOHC LABEL 2                   POETSEN

Ondanks deze maatregelen is het mogelijk dat uw huisdier af en toe een reiniging onder volledige verdoving zal kunnen gebruiken. Denken we hierbij gewoon aan onszelf: ondanks twee tot driemaal dagelijks poetsen, moeten ook wij af en toe wat tandsteen laten verwijderen door de tandarts.

Goede tandverzorging zorgt ervoor dat uw dier een langer en gezonder leven leidt!